J, Trickträning?

Vad fick mig att börja med tricks?
Det som fick mig att börja var min nyfikenhet till att hitta på roligare saker utöver ridningen. Började sakta släppa honom i paddocken någon dag i månaden till en början. Jobbade en del från marken vilket gick kallas! I början var det lite trögt.. Men blev bättre å bättre efter varje gång vi "lekte". Började försöka hitta ett band mellan oss genom att se om han ville ta kontakt med mig istället för att springa runt/äta. Ibland kom han mot mig när jag lät honom göra det och ibland struntade han helt i mig... Jag provade mig fram och bad honom om att byta varv, fortare saktare, ja allt man kan tänka sig. Men enkla signaler!

Vilket har resulterat till att nu när jag har honom lös så stannar han hos mig tills jag skickar iväg honom elelr ber han stanna någonstanns. Ibland går det bättre å ibland sämre å så är det väl med allt? Men han är super duktig i mina ögon. Efter ett par inkallningar där jag gjorde samma "komando" varje gång och när han kom till mig fick han en liten bit godis så lärde han sig snabbt att han fick belöning i form av vila eller godis när han kom till mig (dock endast när jag bad honom men han får "fråga" om det är att han vill innan jag bett honom).

Ska filma någon dag när jag arbetar honom från marken om det är av intresse? Kan vara lite kul att se kanske? :)
Nu efter träning på träning på träning så kan jag slänga på honom en pressening utan någon större reaktion och även dra den över hela honom. Går även nu att skicka honom över hindren osv.
Men allt är en träningsfråga iform av LEK!
Allt vi gör är för att det är KUL!


Alla trick har kommit från början av Rocky själv, där jag vissa gånger har hjälpt till för att utvecka det. Men endast på hans promisser och förutsättningar!! :D
 
De trick han kan idag via komandon har vi lekt fram dels för att kunna använda för att ex stretcha men även för att det är en rolig grej. Men har även valt att lära honom vissa trick för att han inte ska använda dem i form av tigg eller få de som ovanor :)
 
Blev lite rörigt men hoppas ni förstog lite iaf ^^
 

Kommentarer
Postat av: Felicia

Ja, filma det ;)

Svar: Ska försöka få det på film på lördag, annars blir det så fort paddocken hemma har torkat upp :)
Cavallii.blogg.se

2012-10-16 @ 09:04:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0