How to learn them

Jag var inne på Linn Forsströms blogg nyligen och hittade detta inlägg.
Jag tyckte det var väldigt bra skrivet för hur man ska introducera skänkelvikningen!!
Så jag pratade med henne för att se om jag fick publicera det här vilket jag fick. Så här kommer det :D
 
 
Att introducera skänkelvikning.

När man börjar lära hästen skänkelvikning är det bra att börja rida snett igenom, flytta hästen bara några steg åt sidan i skänkelvikning, för att sedan fortsätta rakt fram. Så ökar man på antalet steg för sidan mer och mer. Till en början bara i skritt men allteftersom hästen får bättre balans och koordination så övergår man till att rida även i trav. Trav ger ofta bättre framåtbjudning än skritt.
Det är viktigt att inte gå för fort fram med antal steg, första gången du ska prova så ta bara 1-2 steg, gör hästen rätt så klappa och beröm och skritta framåt på rakt spår. Sitt inte och jobba med skänkelvikning i 15 min på ett ridpass, utan se till att få ett par bra steg istället för att kräva mer steg och det blir fel. Tanken är att leka fram det och göra det lätt för hästen i början så att den även i framtiden ser lätt på saken och inte något som tar emot och är jobbigt.
Att tänka på också är att inte introducera skänkelvikning förens hästen har en egen framåtbjudning.

Något som är viktigt är ryttaren koordination. Är ryttaren bra med vikthjälper, flytt av höftben osv. så underlättar det otroligt mycket. Det gäller att vara kvick för att eventuellt rätta och berömma hästen så den lär sig rätt.


När hästen lärt sig grunden så brukar jag rida skänkelvikning över vägen under uteritt ett par gånger för att se att det fungerar. Fördelen med att rida skänkelvikning under uteritt är att hästen då har naturlig framåtbjudning och ofta är på bra humör, då kan den förväxla skänkelvikning med något "kul".
Ju högre utbildad hästen är på skänkelvikning desto tvärare kan du göra den. När du ska börja rida tvära skänkelvikningar så tar du, precis som i inlärningen, endast några steg så det inte blir för jobbigt/förvirrat för hästen.
Att tänka på är att hästen inte ska bromsa upp sig och falla åt sidan utan den ska tänka framåt.


Här korsar Musse benen bra (på bilden har han precis lärt sig det).

Just en "övning" som jag brukar göra är att rida snett igenom, och när hästen är ute på linjen (inte bara framdelen) så brukar jag lägga på den sidförande skänkel och ev. dutta lite med ett dressyrspö så hästen förstår att den ska gå framåt - men åt sidan.
Observera att man måste se efter individen och ekipaget om övningar och hjälp och att det bästa är att ta hjälp vid introducering så det blir rätt.

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Sv : Tack :)

2012-11-21 @ 10:18:37
URL: http://emeliepalmen.blogg.se
Postat av: Sofia Spelkvist

Håller med er :)
Förresten vart tog hon vägen som skulle blogga med dig? Ett inlägg sen försvann hon...

Svar: Hon bloggade bara ett par gånger och hände lite saker i hennes vardag som gjorde att hon inte har möjlighet att blogga nu så ev kommer hon blogga här senare igen. Vi får se hur det blir :))
Cavallii.blogg.se

2012-11-21 @ 20:28:54
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0