J, Våran resa tillsammans... Del 1

Våran resa började inte som många kanske tror, via en annons. Utan tänkte nu berätta lite om våran resa!

Började med att jag var med T. på en av hennes dressyrträningar, där jag fick frågan av tränaren, hur lång jag var, vad jag vägde, vad jag kunde etc. Därefter sa hon att om jag var intresserad så kanske hon hade en ponny till mig, som jag kunde ta på foder. För att utbilda och hjälpa honom, tills flickan som hade honom hade växt till sig och utvecklat sin ridning på andra håll!

Där efter blev det att jag åkte och kollade på en dressyrlektion, där flickan red för samma tränare som jag hade pratat med mig om honom. Där blev jag skepptisk och fundersam, han var ju söt och så men kunde inte mycket alls och kändes "liten". Trotts det så åkte jag dit igen någon vecka senare och kollade först när ägarens dotter red, sen hoppade jag upp och red för tränaren, där hon hjälpte mig att komma en bit på vägen med att hitta hur jag skulle göra för att han inte bara skulle springa iväg! När jag tänker på det så känns det som om det var igår haha <3

Jag blev ivare fall tveksam efter det passet, men bestämde att jag skulle provrida flera gånger för att "lära känna" honom lite mer innan jag bestämde mig! Under den perioden jag provade honom, hade jag en foderponny hemma redan, som blev att jag lämnade tillbaka. Saknar henne hur mycket som helst men kände samtidigt att vi hade nått våran max kapacitet tillsammans, både på hemma plan och tävlingsplatsen, tyvärr! 

Jag bestämde mig som sakt för att provrida ytterligare en gång och denna gång kom de till "mitt" stall där jag red i våran paddock och T. hjälpte till och hade lite lektion, vilket jag uppskattade då jag "utvecklades" från första ridpasset. 

br />
Här är en film på lite skritt och trav från andra ridpasset, första på min hemmaplan.. Vet om att jag använder mig av stora hjälper ibland.. 

Efter andra turen så blev jag mer säker på att jag visste vad jag ville! :)

Det blev en tredje ridtur på hans hemmaplan, men tyvärr bara i skritt då han inte hade några snösulor och inte heller så bra brodd.. Här lyssnade han ännu bättre denna gång, även om han inte lyssnade bra än. Så var det ju en bit påväg!

  


Bilder från tredje ridturen! Kommer ihåg att han var väldigt pigg och ville absolut inte stå stilla! Men var samtidigt försiktig för att inte halka..

Några dagar efter denna ridtur besätmde jag mig! Den 16 dec 2010 lämnade jag tillbaka min tidigare foderponny och den 18 dec 2010 hämtade jag Rocky Gold. Den dagen var det jätte halt ute och det hade börjat mörkna när vi skulle åka från deras gård. När vi hade gått igenom alla saker och lastat Rocky, så kom vi absolut ingen vart tackvare att det var så halt och bilen inte fick något fäste :( 
Slutade med att jag stog på draget och hängde på baklukan för att det skulle bli tyngre bak, skottade bort snö under båda bakhjulen och trodde ett tag att vi skulle få lasta av och lasta igen, men det behövde vi som tur inte! :) För precis när vi tänkte ge upp så fick bilen fäste och vi åkte framåt igen! :D 

Det var ingen rolig väg hem, men det gick bra. Som tur  var Rocky redan då väldigt snäll när det gällde att lasta och köra. Han stog absolut blixt stilla i transporten! (y)

Väl hemma så fick han några vilodagar eftersom jag väntade på hovslagaren och för att han skulle vänja sig lite mer :) Skrittade sedan igång honom. Och han var.. piiiiigg hela tiden, varje dag. Gick aldrig att göra honom trött. Han kunde flåsa hur mycket som helst, men ville fortfarande springa.. hmm. Vi jobbade upp både kondisen och respekten mellan varandra! Vilket vi fortfarande jobbar med. 
Efter några månader (om jag minns rätt) hos mig så började jag träna för tränare, samma tränare som jag hade blivit tipsad av. Fortsättning följer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0