Slobber mash likvärdigt med betfor?

Hej Jenny! Vi har diskuterat betforens betydelse i vårt stall. När jag skulle köpa betfor var det slut och fick rådet att köpa slobber mash istället då det gjorde att min ponny skulle hålla energin mer långsiktigt än betfor. Mina stallkompisar anser att det är ett komplement till betfor men vad jag har kunnat läsa mig till är betfor ungefär som för oss när vi äter en chokladbit, dvs en snabb energikick som går över lika fort. Undrad därför om det är ett vettigt val att bara ge slobber mash (ca 0,25 kg/ dag) till vår maxade D-ponnny? MVH Veronika

Jenny Redgårds svar:
 
Hej Veronika!

Jag tycker inte att man kan jämföra betfor och slobber mash som likvärdiga fodermedel. De har helt olika sammansättning. Du ska alltid utgå från ditt grovfoder när du väljer kraftfoder, börja med att analysera ditt grovfoder och ta reda på om din häst alls behöver något komplement till detta. Med ett bra grovfoder täcks oftast hela hästens behov av energi och protein och då behövs bara tillskott av mineraler, om ens det.
Betfor är ett bra fodermedel för hästar eftersom det innehåller mycket fibrer som är positivt för hästens matsmältning och ingen stärkelse som andra spannmålsbaserade fodermedel. Det kan absolut inte jämföras med godis för oss. Betfor innehåller visserligen 20% socker pga att melass är tillsatt, men som sagt även mycket fibrer. Det är viktigt att inte blanda ihop socker och stärkelse. Stärkelse stora mängder är ett större problem för hästar en socker, eftersom socker finns i ganska stora mängder i gräs, det fodermedel som hästen är skapt för att äta.

Vänliga hälsningar
Jenny Redgård


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0